SUNGARD AUTOKALVOJEN ASENNUSOHJEET

Asennuksessa tarvittavat työkalut:

  • Veitsi, jonka terä on ruostumatonta terästä - ei naarmuta lasia
  • sumutinpullo, 1 tl pesuainetta (Fairy tai vastaava) täytetään kaulaan asti
  • pieni ikkunakumilasta
  • sivuikkunoita varten ikkunaskraba, valkoinen karhunkieli takaikkunoille, joissa vastuslangat
  • 10 cm pitkä pehmeä kumilasta (ei välttämätön, mutta suosittelemme)
  • pieni vesisanko, jossa työkalut säilytetään, jotta ne pysyvät puhtaana
  • nukkaamattomia pyyhkeitä
  • kynä, jolla voidaan paikata pienet leikkausvirheet.

HUOM! Myymme kaikkia tarvitsemianne työkaluja

VALMISTELU

  1. Ota ovipaneelit pois ovista, joissa on avattavat sivuikkunat, jotta kalvo saadaan ikkunalistan alle.
  2. Pese ikkunat ulkopuolelta hyvin.
  3. Leikkaa kalvo. Tarkista, että suojakelmu on itseesi päin, muuten kalvo leikataan peilikuvana.
  4. Kostuta ikkuna hyvin.
  5. Tarkista ikkunan sisäpinnan koko, voi olla pienempi tai suurempi kuin ulkopuoli.
  6. Veivaamalla avattavat ikkunat avataan 10-15 cm, jotta yläreuna voidaan leikata suoraan ikkunan reunaa myöten. Seuraavaksi leikataan toinen reuna reunalistan myötäisesti siihen tukien, sitten toinen puoli. Nosta kalvoa hieman ja leikkaa alareuna.
  7. Muut ikkunat leikataan reunoja pitkin huomioiden sisä- ja ulkopuolen mahdolliset kokoerot.
  8. Takaikkunoihin tulevat kalvot joudutaan useimmiten leikkaamaan vastuslankoja pitkin useammassa palassa. Takaikkuna on kupera, joten yhdestä palasta asentaminen ei onnistu. Kastele takaikkuna ja aseta kalvo siihen. Kun kalvo alkaa poimuttua, siihen kohtaan täytyy tehdä sauma. Leikkaa kahden vastuslangan välistä ja aseta loppuosa limittäin ylemmän vastuslangan päälle. Jatka näin kunnes olet tehnyt tarpeeksi monta saumaa, ettei ole ongelmia asentaa kalvoa.

Voitte soittaa meille, jos haluatte tietää kuinka monta palaa tarvitaan kuhunkin takaikkunaan.

HUOM! Muista aina, että jokainen auto on erilainen, ikkunan reunat tulee tarkistaa sisä- ja ulkopuolen kokoerojen huomioimiseksi. Kalvon koon voi myös varovasti kokeilla sisäpuolelle ennen suojakelmun poisottoa.

ASENTAMINEN

  1. Asennus voi alkaa. Veivaamalla avattavat ikkunat pidetään hieman avonaisina. Ikkuna kastellaan, skrabataan se ensiksi pienellä ikkunanpuhdistuslastalla. Pestään kunnolla pariin kertaan, kuivataan ikkunalastalla. Yläreunan, samoin kuin muidenkin reunojen kuivaaminen on tärkeää, ettei roskia pääse kalvon alle.
  2. Ota pieni kumilasta, jolla kuivaat reunat
  3. Sitten voit aloittaa asentamisen, tarkista, että sinulla on tarpeeksi saippualiuosta kalvolla ja ikkunalla ja että kädet ovat aina märät, kun pidät kalvoa ilman suojakelmua.
  4. Kiinteät sivuikkunat tehdään samalla tavalla, mutta kuivaa listan reunojen ympäri pyyhkeellä, jotta saat lian pois reunoista
  5. Takaikkuna pestään valkoisella karhunkielellä puhdistusskraban asemesta, etteivät vastuslangat vahingoitu. Toimi muutoin samalla tavalla kuin muissa ikkunoissa.
  6. Aloita asentaminen aina ylimmästä palasta. Kun se on asennettu, ota seuraava pala ja asenna se myös. Toinen pala asetetaan limittäin ensimmäisen palan kanssa vastuslangan päälle. Katkaise veitseen uusi terä ja leikkaa asennetut kalvot vastuslankaa pitkin. Ota sitten ylijäänyt ollut pala päältä, sumuta vettä saumaan ja nosta kalvoa toiselta puolelta ja ota alle jäänyt pala ja poista se kokonaan. Ota pieni kumilasta ja vedä saumaa pitkin. Kalvot ovat nyt vastatusten vastuslangalla, eikä saumaa näy. Jatka samalla tavalla, kunnes kaikki palat on asennettu. Jos kuplia ilmaantuu reunoille, ja niitä ei saa työnnettyä pois, voit ottaa hiustenkuivaimen ja lämmittää ulkopuolelta samalla kun yrität painaa niitä pois. Ole varovainen lämmittäessäsi kalvoa, ettet lämmitä liikaa ja tuhoa sitä.
  7. Varmista, että olet työntänyt kaiken veden kunnolla kalvon ja ikkunan välistä. Jos väliin jää liikaa vettä, sen kuivuminen on hitaampaa ja kalvoon voi tulla ilmakuplia.

Jos haluatte tietää lisää, voitte soittaa meille, autamme mielellämme ja annamme neuvoja. Järjestämme myös laadukkaita autokalvoasennuskursseja. Kursseilla opit kaikki pienet niksit, joilla asennus helpottuu ja nopeutuu sekä työjälki paranee. Opetamme kursseilla myös takaikkunan asennusta yhdestä palasta lämmitystekniikkaa hyväksikäyttäen.